Kapliczki i krzyże przydrożne w Koźmiczkach |
---|
Koźmicka majówka![]() ![]() ![]() ![]() Nabożeństwa majowe, popularnie zwane "majówkami" mają w Polsce już dość długą tradycję. Śpiewanie Litanii Loretańskiej w wieczory majowe przy kapliczkach, figurach, grotach poświęconych Matce Bożej rozpoczęło się w połowie XIX wieku. Rozpowszechniali je jezuici, wydając krótkie książeczki o nabożeństwach majowych. Tradycja ta żyje nadal w Koźmiczkach. W koźmickim ogrodzie Anny i Marka Stanków 10 lat temu postała kapliczka. Wymurował ją własnoręcznie pan Marek a pani Anna nabyła konsekrowaną figurę Matki Bożej. I już od kilku lat, przed tą właśnie kapliczką spotykają się sąsiedzi na wspólną modlitwę. Organizatorką koźmickich majówek jest Agnieszka Kotara, urodzona koźmiczanka, która powróciła na rodzinną ziemię po ponad 30 latach "wielickiego wygnania". |
Kto naprawdę zbudował kapliczkę ""włoską"?"![]() |
Poświęcenie kapliczki "barokowej"![]() Dziękujemy Panu Franciszkowi za kolejne, ciekawe informacje związane z historią Koźmiczek. Zobacz także współczesne zdjęcie kapliczki barokowej w Galerii. luty 2011
|
Tajemnice kapliczki św.Kingi![]() Nie widząc szans na wierne odtworzenie zapisu postanowiliśmy jednak spróbować sięgnąć do ludzkiej pamięci. Jan Kowal przytoczył z pamięci pierwsze trzy wiersze z kartusza: „Fóndatorka Kunegunda Batkowa”. Choć w pierwszym słowie jest błąd ortograficzny, przykłady podobnych kapliczek ludowych wskazują, że taka pisownia była często wówczas spotykana. Jan Kowal przypomina sobie, że napis mówił także o dacie budowy kapliczki. Natomiast Stanisław Dziedzic ustalił niezależnie, że jak pamiętają najstarsi mieszkańcy, fundatorami figury było małżeństwo: Kunegundy i Wincentego Batków. Dzięki informacjom zawartym w drzewie genealogicznym Koźmic, wiemy o nich więcej. Wzięli ślub we wrześniu 1855 roku i mieszkali w domu pod numerem 3 w Koźmiczkach – czyli w sąsiedztwie lokalizacji kapliczki. Rodzicami Wincentego byli: Bartłomiej i Barbara (z domu Tatara) a rodzicami Kunegundy: Piotr Nawalany i Katarzyna (z domu Żak). Zachowane w świetnym stanie płaskorzeźby świętych rozmieszone z trzech stron trzonu potwierdzają ustalenia. Tu jednak wątpliwość zgłosił Jan Kowal, który nie pamięta aby w treści napisu był fragment wspominający Wincentego jako drugiego fundatora. Ponadto - jak zauważa- skoro rzeźby przedstawiają tylko rodziców Kunegundy czy nie oznacza, to, że ona była jedyną fundatorką ? Do już podniesionych, dodać musimy wątpliwość kolejną: gdyby fundatorami było małżeństwo czy na pierwszym miejscu nie znalazło by się imię męża ? ![]() ![]() ![]() ![]() W górnym rzędzie trzonu, po prawej i lewej stronie są postacie: św.Kunegundy i św.Wincentego, natomiast w dolnym rzędzie (pod gzymsem) postacie: św. Piotra i św.Katarzyny. Wincenty zmarł w 1891 roku, Kunegunda przeżyła męża o 6 lat i prawdopodobnie w okresie wdowieństwa właśnie ufundowała kapliczkę. Czy w ten sposób spełniała ostatnią wolę zmarłego męża ? Niedawno teren wokół kapliczki został uporządkowany, usunięto rośliny, które rosły zbyt blisko. Została wykonana dokumentacja fotograficzna oraz zgłoszenie do rejestru zabytkowych kapliczek w gminie Wieliczka. Zapewne znajdą się pieniądze na restaurację figury, na kartuszu powinien zatem znów pojawić się napis. Znamy już jego prawdopodobny początek, domyślamy się, że na dole kartusza był rok fundacji. Ale czy była jeszcze jakaś treść między początkiem a końcem.Jest tam wolne miejsce, być może była to intencja, np. podobna jak na kapliczce Nawalanych z 1898 ? Może ktoś z Czytelników potrafi nam pomóc w ostatecznym rozszyfrowaniu tajemnic kapliczki – może ktoś pamięta jeszcze jakieś szczegóły związane z tym napisem ? ![]() Kapliczka św.Kingi to właściwie figura słupowa z dwoma rzędami płaskorzeźb świetych. Rzędy rozdzielono gzymsem. Sześć płaskorzeźb umieszczono z frontu i po obu bokach trzonu figury. Oprócz wymienionych już świętych, od frontu płaskorzeźby Chrystusa z koroną cierniową oraz Maryi. Na głowicy kamienny krucyfiks z kamienną postacią ukrzyżowanego Chrystusa. Ciekawostką jest latarenka umieszczona z frontu, pomiędzy postaciami Chrystusa i Maryi. Andrzej Pasula przy współpracy: Jana Kowala i Stanisława Dziedzica. Zdjęcia: Andrzej Pasula. Wykorzystano informacje z następujących źródeł: Kapliczki, figury i krzyże przydrożne. Schematyzm diecezji tarnowskiej. Praca zbiorowa, Kraków 1983 Drzewo genealogiczne Koźmic Wielkich i okolicznych miejscowości - Piotr Kaczor. |
Krzyż na Kamionkach w 16 odsłonach![]() Zdjęcie czarno-białe pochodzi z opracowania prof. Krasnowolskiego na temat Koźmic Małych. Pozostałe zdjęcia - Andrzej Pasula.
Mapa Koźmic Małych
|
kozmice.pl